75 lat temu, amerykański psycholog behawioralny Abraham Maslow opublikował pracę zatytułowaną A Theory of Human Motivation, w której zidentyfikował 5 rodzajów potrzeb, jakie ma każdy człowiek, i starał się wyjaśnić związek pomiędzy rzeczami, których faktycznie potrzebujemy, aby przetrwać, a rzeczami, których po prostu pragniemy. Hierarchia potrzeb Maslowa jest nadal ogromnym modelem, który jest używany w dzisiejszym świecie biznesu. Tutaj wyjaśnimy pięć poziomów potrzeb, dlaczego ta teoria jest tak ważna i jak Twoja firma może wykorzystać ten model do skutecznego marketingu.

Czym jest pięć poziomów Hierarchii Potrzeb?

Maslow zasugerował, że w miarę zaspokajania każdej "potrzeby", przesuwamy się o jeden stopień w górę hierarchii, często układając ją w piramidę z podstawowymi potrzebami człowieka na dole.

  1. Potrzeby fizjologiczne

Są to podstawowe, fundamentalne potrzeby ludzkie, które musimy zaspokoić, aby przetrwać, w tym jedzenie, woda i sen.

  1. Potrzeby bezpieczeństwa

Jest to potrzeba poczucia bezpieczeństwa i ochrony. Na przykład, kupujemy ubezpieczenie samochodu i jest to również powód, dla którego bezpieczeństwo pracy jest dla nas tak ważne.

  1. Potrzeby społeczne

Ten poziom reprezentuje naszą potrzebę miłości i poczucia przynależności. Aby uniknąć samotności, depresji lub niepokoju, osobiste relacje z przyjaciółmi i rodziną odgrywają ważną rolę, podobnie jak poczucie przynależności do jakiejś społeczności, np. klubu lub grupy religijnej.

  1. Potrzeby związane z poczuciem własnej wartości

Po zaspokojeniu pierwszych trzech potrzeb, nasze zachowanie jest motywowane potrzebą odczuwania szacunku i uznania ze strony innych. Obejmuje to poczucie spełnienia, a także poczucie własnej wartości; ludzie muszą mieć poczucie, że wnoszą do czegoś swój wkład.

  1. Potrzeby samorealizacji

Na samym szczycie piramidy potrzeb znajdują się potrzeby samorealizacji. Jeśli ktoś jest "samorealizujący się", ma samoświadomość, raczej nie przejmuje się tym, co myślą o nim inni, jest zainteresowany rozwojem osobistym i realizacją swojego potencjału.

Jak mogę wykorzystać Hierarchię Potrzeb Maslowa w biznesie?

Jak zidentyfikować rynek docelowy Twojej firmy?

  • Stwórz persona firmy. Jest to postać, którą tworzysz, aby pomóc Ci zrozumieć podstawowe grupy klientów, do których będziesz kierował swoje produkty/usługi.
  • Oprócz cech takich jak wiek, płeć i dochody, persony zawierają również bardziej szczegółowe informacje, takie jak zainteresowania i powody, dla których kupują dany produkt.
  • Możesz użyć Hierarchii Potrzeb Maslowa, aby jeszcze bardziej zdefiniować persony swojej firmy - możesz określić potrzeby swojego idealnego klienta poprzez zidentyfikowanie, w którym miejscu piramidy potrzeb się znajduje.

Na przykład młody rodzic, który znajduje się na poziomie "Potrzeby bezpieczeństwa", nie będzie zainteresowany samochodem sportowym z najwyższej półki. Jednak ktoś, kto znajduje się na poziomie "Potrzeby estetyczne" będzie chciał samochodu, który sprawi, że poczuje się dobrze we własnej skórze, może nawet takiego, który został poparty przez gwiazdę - marki premium są zazwyczaj skierowane na ten poziom hierarchii.

Jak motywować swoich pracowników

  • Aby firma odnosiła sukcesy, potrzebujesz zmotywowanych i entuzjastycznie nastawionych pracowników, którzy będą ciężko pracować, aby pomóc Twojej firmie się rozwijać.
  • Aby zmotywować swoich pracowników, musisz zrozumieć ich motywy; co ich napędza, aby zaspokoić ich podstawowe ludzkie potrzeby.
  • W idealnej sytuacji będziesz w stanie pomóc pracownikom przejść na wszystkie poziomy piramidy - na początku będą oni musieli zdobyć pracę, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby w zakresie jedzenia, schronienia i wody. Stworzenie poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia również będzie miało ogromny wpływ na poziom ich motywacji.
  • Kiedy już pomożesz im zaspokoić podstawowe potrzeby, Twoi pracownicy będą pragnęli poczucia bliskości z grupą - przynależności. Można do tego zachęcać poprzez ćwiczenia przełamujące lody i dni budowania zespołu.
  • Doceniając ich osiągnięcia i udzielając należnych pochwał, możesz jeszcze bardziej zmotywować swoich pracowników, ponieważ będą oni mieli poczucie, że robią różnicę (tym samym zaspokajając "potrzebę szacunku").
  • Zapewniając swoim pracownikom wysokiej jakości szkolenia i możliwości, spełnią oni najważniejszą potrzebę "Samorealizacji"!

To, w jaki sposób zdecydujesz się wykorzystać hierarchię potrzeb Maslowa do podejmowania decyzji biznesowych, zależy wyłącznie od Ciebie. Jednak posiadanie wiedzy na temat tego, co sprawia, że zarówno klienci, jak i pracownicy są tak samo zainteresowani, jest niezbędne do skutecznego ukierunkowania i prowadzenia firmy tak, aby mogła ona rozkwitać!