A więc znalazłeś idealne rozwiązanie problemu, z którym konsumenci zmagają się od zawsze - Twój pomysł na biznes jest gotowy do startu! Ale, czy przyniesie Ci to jakieś zyski? Jeśli tak, to jak? Bez osiągania zysków nie będziesz w stanie wyprodukować swojego niesamowitego produktu/usługi ani zatrudnić pierwszych pracowników - i choć chcielibyśmy powiedzieć, że pieniądze nie są ważne, to naprawdę są.

Najlepszym sposobem na zaplanowanie, w jaki sposób Twoja firma będzie generować przychody, jest stworzenie modelu biznesowego, AKA modelu zysku. Tutaj przejdziemy dokładnie przez to, co to jest model biznesowy, jakie są różne rodzaje modeli biznesowych i jak powiedzieć, który model biznesowy jest najbardziej odpowiedni dla Ciebie!

Co to jest model biznesowy?

Zasadniczo, model biznesowy wyjaśnia sposób, w jaki Twoja firma będzie przynosić zyski i jak zamierzasz stworzyć stałą wartość dla swoich klientów. Obejmuje to, jaki punkt bólu klienta Twoje produkty/usługi zapewniają rozwiązanie, grupę docelową, jak działają procesy biznesowe i jak Twoja firma będzie realizować codzienne procesy, takie jak zdobywanie nowych klientów i osiąganie celów biznesowych.

Jakie są różne rodzaje modelu biznesowego?

Aby dowiedzieć się, jaki rodzaj modelu biznesowego pasuje do Twojego biznesu, musisz najpierw dowiedzieć się trochę o różnych kategoriach, które istnieją. Istnieje niezliczona ilość różnych typów modeli biznesowych, a ta lista nie jest wyczerpująca. Zebraliśmy tę listę najpopularniejszych modeli biznesowych, abyś mógł zapoznać się z przykładami tego, jak inne firmy prowadzą swoją działalność.

  • Producent

Jeśli Twoja firma wytwarza swoje produkty przy użyciu surowców, można powiedzieć, że ma model biznesowy producenta. Potrzebujesz przykładu? Brytyjska firma Rolls-Royce's Aerospace and Defence division jestdrugim co do wielkości producentem silników odrzutowych na świecie, zarabiający około 12,3 mld funtów rocznie!

  • Dystrybutor

Firma, która kupuje swoje produkty od producenta, aby odsprzedać je klientom, ma model biznesowy dystrybutora. Dystrybucja hurtowa polega na sprzedaży produktów do innych punktów sprzedaży detalicznej, a nie bezpośrednio do klientów. Przykładem firmy stosującej ten model jest hurtownia spożywcza Costco UK, której obroty przekroczył 2 mld funtów w 2017 r..

  • Sprzedawca detaliczny

Model biznesowy detalicznego punktu sprzedaży jest świetny dla biznesu, który kupuje towary od hurtowego dystrybutora, a następnie sprzedaje je użytkownikowi końcowemu, jak członek społeczeństwa. Jest to naprawdę powszechny model biznesowy, z ogromnymi firmami, takimi jak Amazon, Marks & Spencer i Boots, pasującymi do tego typu.

  • Franczyza

W zależności od rodzaju franczyzy, ten rodzaj biznesu może być producentem, sprzedawcą detalicznym lub dystrybutorem. Polega ona na tym, że właściciele firmy o ugruntowanej pozycji sprzedają swoje prawa do nazwy i nazwy firmy, umożliwiając osobie trzeciej prowadzenie działalności z wykorzystaniem ich nazwy. Jeśli zawsze chciałeś prowadzić firmę, ale nigdy nie wiedziałeś, od czego zacząć, posiadanie własnej franczyzy jest świetną opcją. Przykłady obejmują wielkie nazwy, takie jak McDonalds, Spar i Costa Coffee.

  • Cegiełki i kliki

Ten model biznesowy wykorzystuje szereg metod marketingu omni-channel, aby stworzyć bezproblemowe doświadczenie zakupowe w różnych kanałach sprzedaży, np. w sklepie internetowym i fizycznym sklepie na głównej ulicy. Jest to bardzo popularna opcja dla detalistów odzieżowych, takich jak Primark czy Next.

  • Freemium

Ten model biznesowy jest przeznaczony dla firm, których produkt jest oferowany za darmo, a następnie konsumenci otrzymują możliwość jego ulepszenia, jeśli zapłacą więcej. Ten model biznesowy działa najlepiej w przypadku takich rzeczy jak aplikacje na smartfony, gdzie istnieje wersja darmowa, gdzie pieniądze są zarabiane z reklam, oraz wersja płatna, gdzie konsumenci płacą za doświadczenie bez reklam.

  • Subskrypcja

Model subskrypcji działa poprzez posiadanie konsumentów jako "członków", którzy zapisują się na usługę i płacą powtarzającą się opłatę. Jest to naprawdę popularny model biznesowy dla branży zdrowotnej, jak siłownie i grupy odchudzające.

Jaki typ modelu biznesowego jest odpowiedni dla mojej firmy?

Teraz masz pojęcie o różnych modelach biznesowych, które są popularne dla innych udanych firm, będziesz w stanie wybrać, który z nich chciałbyś zaadoptować dla własnego startupu. Aby określić, który z nich będzie najlepiej pasował do Twojego biznesu, musisz odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Czy tworzysz rzeczy?

Jeśli wytwarzasz rzeczy od podstaw, model biznesowy producenta może być dla Ciebie odpowiedni.

  1. Czy odsprzedajesz rzeczy?

Jeśli odsprzedajesz produkty innym punktom sprzedaży detalicznej, model biznesowy dystrybutora jest dla Ciebie! Jeśli natomiast sprzedajesz produkty użytkownikowi końcowemu, czyli osobie, która będzie z nich faktycznie korzystać, zalecamy model biznesowy sprzedawcy detalicznego.

  1. Komu sprzedajesz?

Czy Twoimi klientami są inne firmy, takie jak hurtownicy i sprzedawcy detaliczni, czy też sprzedajesz bezpośrednio do użytkownika końcowego?

  1. Czy prowadzisz sklep stacjonarny czy sklep internetowy?

Jeśli jesteś obu, cegły i kliknięć modelu biznesowego będzie pasować do Ciebie w dół do T!

  1. Czy jesteś stroną trzecią prowadzącą zakupiony biznes?

Jeśli tak, to jesteś franczyzobiorcą! Model franczyzy działa zarówno dla małego biznesu, który kupuje licencję (franczyzobiorca), jak i dla istniejącego biznesu (franczyzodawca), który sprzedaje możliwości franczyzy potencjalnym właścicielom małych firm.

Jak stworzyć własny model biznesowy?

Jednym ze sposobów stworzenia modelu biznesowego startupu jest użycie Business Model Canvas (BMC) Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem do planowania działalności finansowej firmy. Szablon składa się z dziewięciu elementów, które pomogą Ci szybko i sprawnie nadać strukturę Twojemu biznesplanowi.

(Źródło: Strategyzer)

Każdy element reprezentuje kluczowe czynniki napędzające biznes. Są to:

Kluczowi partnerzy - wszelkie sojusze biznesowe, jakie można zawrzeć.

Kluczowe działania - ważne działania, które firma musi wykonać, aby odnieść sukces, takie jak wytwarzanie produktów i rozwiązywanie problemów.

Kluczowe zasoby - rzeczy potrzebne do pomyślnego prowadzenia działalności, w tym aktywa materialne, zasoby ludzkie i finanse.

Propozycje wartości - oznacza to zasadniczo, dlaczego klient miałby wybrać Twój produkt zamiast innego, więc należy uwzględnić takie rzeczy, jak unikalny punkt sprzedaży i inne elementy Twojego produktu/usługi, które stanowią wartość dla klienta.

Relacje z klientami - relacja, jaką firma chce nawiązać z klientami, np. relacja czysto transakcyjna, relacja osobista oparta na interakcji międzyludzkiej lub nawet współtworzenie, jak w przypadku YouTube, gdzie klienci są zachęcani do tworzenia własnych treści dla firmy.

Kanały - sposoby, za pomocą których sprzedajesz swój produkt klientowi.

Segmenty klientów - sposób grupowania różnych klientów w oparciu o ich różne potrzeby i pragnienia.

Struktura kosztów - koszty i wydatki, jakie poniesiemy w trakcie prowadzenia działalności.

Strumienie przychodów - dochody firmy i sposób, w jaki generuje ona pieniądze z każdego segmentu klientów.

Uzbrojony w te informacje, masz teraz wszystko, czego potrzebujesz, aby określić, który model biznesowy najlepiej pasuje do Twojego startupu. Jeśli chciałbyś pobrać własną wersję Business Model Canvas, możesz uzyskać do niej dostęp tutaj przez stronę internetową Osterwaldera. Lub jeśli chciałbyś kontynuować następny krok planować swój biznes gotowy do uruchomienia, sprawdź nasz przewodnik na jak napisać biznesplan.