Niezależnie od tego, czy jest to broszura, ulotka czy składana wizytówka, istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z łamów w swoich materiałach drukowanych. Na przykład składana wizytówka podwaja ilość dostępnej przestrzeni promocyjnej, dając cztery strony zamiast tradycyjnych dwóch. Złożona ulotka to świetny sposób, aby zamieścić więcej informacji o wydarzeniu lub produkcie, bez konieczności zwiększania rozmiaru strony (np. z A5 do A4).

Niezależnie od produktu, składanie ulotek może być wykorzystane w kreatywny sposób, aby maksymalnie wykorzystać możliwości projektu. Istnieje jednak kilka głównych wskazówek, których należy przestrzegać przy projektowaniu składanych materiałów graficznych, aby uzyskać jak najlepszy produkt końcowy...

1. Nie wybieraj zbyt ciemnego koloru na składance

Jeśli nad zagięciem składanki znajduje się ciemny kolor, np. czarny, istnieje ryzyko, że obszar ten ulegnie uszkodzeniu. Ciemne farby na zagięciach papieru są podatne na blaknięcie lub pękanie, co może zepsuć ogólny wygląd, zwłaszcza w przypadku produktów składanych o długiej żywotności. Ciemne kolory są odpowiednie w przypadku produktów jednorazowego użytku i produktów o krótkim okresie użytkowania, ale najlepszą praktyką jest stosowanie jaśniejszych kolorów, jeśli to możliwe.

2. Zastanów się, jaki rodzaj oprawy lub falcowania jest stosowany

Oprawiona broszura będzie miała inne potrzeby projektowe niż zwykła pojedyncza rozkładówka. Broszury są oprawiane za pomocą zszywek lub kleju, natomiast zwykła rozkładówka to zagięcie pojedynczej strony.

Oprawiona broszura wymaga dodatkowego miejsca w środku, gdzie następuje wiązanie, w przeciwnym razie istnieje ryzyko utraty części projektu między stronami. Poniższy rysunek jest dobrym przykładem tego, co się dzieje, gdy nie uwzględni się marginesów na oprawę (tzw. rynien)!


(To jest artykuł o Michaelu FASSbenderze. Obiecujemy).

Jeśli jednak produkt posiada proste zagięcie, takie jak ulotka lub złożona wizytówka, projekt może zostać umieszczony nad zagięciem bez konieczności stosowania dodatkowego marginesu w tym obszarze. Nadal najlepiej jest zachować prostotę projektu w miejscu, w którym przekracza on zagięcie, ponieważ papier będzie się marszczył, co może negatywnie wpłynąć na pożądany efekt końcowy.

3. Ostrożnie wybieraj obszary UV Spotu

Spot UV to fantastyczne narzędzie do nadawania tekstury i głębi produktowi. Jest to błyszczące wykończenie o wysokim połysku, które można umieścić w dowolnym miejscu, aby podkreślić określone obszary dokumentu. Na przykład, być może chcesz, aby logo Twojej firmy wyróżniało się na folderze prezentacyjnym, a dodanie punktowego wykończenia UV w tym obszarze zapewni doskonały efekt.

Spot UV to błyszczące wykończenie laminacji, które może być delikatne. Jeśli stosujesz to wykończenie, pamiętaj, aby umieścić je możliwie centralnie na stronie - w odległości ponad 3 mm od zagięcia lub krawędzi cięcia. Jeśli punktowy promień UV znajdzie się w tych miejscach, istnieje ryzyko utraty eleganckiego wykończenia w wyniku pęknięcia lub złuszczenia.

4. Trzymaj tekst z dala od zagięcia

Jak już wspomnieliśmy, ten kłopotliwy obszar zagnieceń może być podatny na pękanie. Oznacza to, że jeśli umieszczasz tekst w obszarze zagniecenia, pęknięcie może spowodować, że wiadomość będzie nieczytelna. Aby zachować bezpieczeństwo, upewnij się, że cały tekst znajduje się w odległości co najmniej 3 mm od krawędzi projektu, co w świecie druku nazywane jest "strefą bezpieczeństwa".

5. Uwzględnij zagięcia w projekcie

Omówiliśmy już ryzyko - a co z fajnymi rzeczami? Falcowanie jest fantastyczne dla projektantów, ponieważ daje tak wiele różnych możliwości. Zagięcia krzyżowe są świetne do map, zagięcia w kształcie litery C sprawiają wrażenie, jakbyś odkrywał coś ekscytującego przed swoimi klientami, a zagięte wizytówki to idealne karty do notatek lub wizytówki, dzięki czemu mają wiele zastosowań! Wykorzystaj tę okazję, aby podnieść jakość swoich projektów graficznych i jak najlepiej wykorzystać całą przestrzeń.



Czy widziałeś jakieś świetne przykłady projektów z wykorzystaniem składanych produktów poligraficznych? Podziel się nimi z nami na Facebooku!