Wywoływanie emocji w kampaniach charytatywnych nie tylko buduje świadomość, ale jeśli reklama naprawdę trafi do odbiorcy, może również zmienić sposób, w jaki myśli on o świecie. Aby zainspirować Twoją organizację charytatywną do stworzenia kolejnej, mocnej kampanii, zebraliśmy kilka najbardziej kultowych i pamiętnych przykładów z całego świata.

1. Pies jest na całe życie, nie tylko na święta - Dogs Trust

W 1978 roku Clarissa Baldwin, dyrektor naczelna Dogs Trust, otrzymała zadanie stworzenia sloganu dla największej obecnie brytyjskiej organizacji charytatywnej działającej na rzecz psów. Boom w sklepach zoologicznych doprowadził do impulsywnych zakupów, zwłaszcza w okresie świątecznym. Niechciane psy były następnie pozostawiane same sobie, a właściciele żałowali, że zdecydowali się na opiekę nad nimi. Ten kultowy slogan jest ponownie zaadaptowany i ponownie wykorzystany w corocznych kampaniach dla marki nawet po tylu latach.

Ale czy wiesz, że ten znany slogan tak naprawdę rozpoczął swoje życie jako znak samochodowy? Po Baldwin i jej mąż ukuty slogan jeden wieczór nad kieliszek lub dwa wina, potrzebowali taniego sposobu, aby dostać go do publicznej wiadomości. Dogs Trust miał genialny pomysł, aby wysłać naklejki samochodowe do 200.000 kierowców, utrwalając ważną wiadomość w naszych umysłach na zawsze.

2. Tłuste papierosy - Brytyjska Fundacja Serca

Kampania przeprowadzona w 2006 roku przez Brytyjską Fundację Serca we współpracy z Departamentem Zdrowia przedstawiała szokujący i groteskowy obraz skutków zatkanych tętnic spowodowanych paleniem. Te zapadające w pamięć plakaty na billboardach wraz z reklamą telewizyjną zachęciły 14 000 palaczy do rzucenia nałogu.

Taktyka szoku i celowo prowokacyjne reklamy są niezwykle skuteczne, zwłaszcza jeśli chodzi o zmianę sposobu myślenia. I wysoce uzależniający nawyk palenia potrzebuje wpływowej zmiany sposobu myślenia, aby być skuteczne - ta reklama nailed go!

3. Noś się na różowo - akcja "Breast Cancer Now

Od czasu rozpoczęcia kampanii Wear It Pink (Noś się na różowo) w 2002 r. organizacja Breast Cancer Now zebrała ponad 35,1 mln funtów na finansowanie badań nad rakiem piersi. Założenie kampanii jest proste: zarejestruj się w organizacji charytatywnej, ubierz się na różowo w dniu Wear It Pink (co ma miejsce każdego października podczas miesiąca świadomości raka piersi) i zbieraj pieniądze.

Czasami prosta kampania jest najbardziej efektywna, zwłaszcza jeśli ludzie biorą w niej udział dla sponsorów. Większość ludzi posiada coś różowego, i to jest kolor wstążki świadomości raka piersi, więc jest to bardzo logiczne i proste kampanii, która widzi sukces rok po roku.

4. Jeż - bezpieczeństwo na drodze - pomyśl

Nie wiemy jak Ty, ale te urocze ilustrowane jeże są zakorzenione w naszej pamięci z dzieciństwa - i w naszych doskonałych umiejętnościach bezpieczeństwa na drodze! Ta popularna kampania telewizyjna, która uczyła brytyjskie dzieci, jak przechodzić przez jezdnię, trwała od 1997 roku przez prawie dwie dekady i jest uwielbiana przez wielu.

Reklama podążała za dwoma kreskówkowymi jeżami idącymi wzdłuż chodnika ruchliwej drogi, przy czym starszy jeż uczył młodszego, jak zachować czujność podczas przechodzenia przez jezdnię.

5. Unmute 'Ask Him' - Movember

Jednym z największych zabójców wśród mężczyzn jest samobójstwo, które jest w dużej mierze spowodowane presją społeczną, aby być "męskim" i nie mówić o swoich uczuciach. Kampania Movember "Unmute - Ask Him" ma na celu zachęcenie większej liczby mężczyzn do rozmowy o swoim zdrowiu psychicznym w celu zmniejszenia przedwczesnej śmierci mężczyzn o 25% do 2030 roku.

Sprytna kampania obejmowała trzy filmy w stylu samouczka w mediach społecznościowych, pokazujące mężczyzn robiących coś typowo "męskiego", jak np. naprawianie przebitej opony. Każdy filmik zaczynał się od napisów, ponieważ wiele osób ma tendencję do oglądania filmów na wyciszonym dźwięku. Słuchacz jest następnie zachęcany do włączenia dźwięku, gdzie okazuje się, że napisy nie pasują do tego, co jest faktycznie mówione.

Prosi się ludzi, aby w prawdziwym życiu "wyłączyli wyciszenie" i naprawdę słuchali tego, co mówią ludzie wokół nich i pytali, czy wszystko z nimi w porządku.

6. Likes Don't Save Lives - UNICEF Szwecja

Chociaż ostatnia kampania pokazała, w jaki sposób media społecznościowe mogą być wykorzystywane do wprowadzania zmian, twarda kampania UNICEF Szwecja zajęła zupełnie inne stanowisko w sprawie platformy. W 2013 r. UNICEF wezwał tak zwanych "slacktivistów" do działania w mediach społecznościowych pod hasłem "polubienia nie ratują życia".

Kampania składała się z czterech filmów, z których najbardziej oglądany zawierał chłopca o imieniu Rahim, który mówi, że wszystko będzie dobrze, ponieważ strona UNICEF Sweden na Facebooku ma prawie 200 000 polubień. Zawierały one również mocny obraz, który mówił: "Polub nas na Facebooku, a zaszczepimy zero dzieci przeciwko polio".

Filmy zostały obejrzane ponad 750 000 razy i zebrano wystarczająco dużo pieniędzy, aby zaszczepić 637 324 dzieci przeciwko polio.

7. Wolałabym być naga niż nosić futro - PETA

W 1994 roku pojawił się plakat przedstawiający supermodelki Emmę Sjorgerg, Tatjianę Patitz, Heather Stewart Whyte, Fabienne Terwinghe i Naomi Campbell w samych tylko strojach urodzinowych. Reklama pokazywała wiele znanych postaci z branży mody, które sprzeciwiały się używaniu prawdziwych futer, twierdząc, że wolą być nagie niż nosić futro.

Po 30 latach i wielu celebrytach rozbierających się do naga dla sprawy, PETA właściwie wycofała się już z tej kampanii. Znaczna większość detalistów i projektantów dystansuje się teraz od używania futra, co jest ogromnym sukcesem dla organizacji i zagrożonych gatunków.

8. Ice Bucket Challenge - ALS

Zwłaszcza dla organizacji non-profit, rozchodzenie się wirusów w sieci jest wielką nowiną. Tak więc, kiedy wyzwanie ALS Ice Bucket Challenge wzięło internet przez burzę w 2014 roku, to wywołało zupełnie nowy format dla organizacji charytatywnych, aby zebrać fundusze i zwiększyć zaangażowanie.

Wyzwanie zostało podjęte przez trzech młodych mężczyzn cierpiących na neurodegeneracyjną chorobę ALS, którzy sfilmowali siebie wylewających wiadra lodowatej wody na swoje głowy, umieszczając je w mediach społecznościowych i zachęcając innych do podjęcia wyzwania.

W ciągu miesiąca na Facebooku pojawiło się ponad 17 milionów filmików Ice Bucket Challenge, w którym wzięły udział takie sławy jak Lady Gaga i Bill Gates. Dzięki temu zebrano 115 milionów dolarów dla ALS Association na prowadzenie badań i szerzenie świadomości na temat choroby.

Czujesz się zainspirowany? My też! Jednym z najlepszych sposobów na rozpoczęcie kampanii (bez zbytniego uszczuplania budżetu organizacji charytatywnej) jest sugestywny plakat, jak niektóre z tych przedstawionych w tym artykule. Możesz też sprawdzić te 20 przyjaznych dla budżetu pomysłów na zbiórkę pieniędzy, by znaleźć więcej inspiracji.